ارتباط سلولهای  MAITبا چاقی ودیابت

11 مارس 2015- یک گروه  از سلولهای التهابی بنام MAIT lymphocytesدر بیمارانی که از دیابت نوع 2 و چاقی رنج می برند، از تنظیم  خارج می شوند. این سلولها توسط جمعیت های خاصی از باکتریها فعال می شوند و به نفع التهاب وارد عمل می گردند.  این سلولها توضیحی درباره ی ارتباط بین تغییراتی که بروی  میکروبیوتای روده  تأثیر می گذارد و طبیعت التهابی این بیماریها می باشند.

سلولهای MAIT: آیا این  سلولها ارتباط بین میکروبیوتا و التهاب هستند؟ این دیاگرام فرضیه ی دانشمندان در مورد  نقش سلولهای MAITرا توضیح  می دهد.

دانشمندان انستیتوی Cochinدریافتند که یک  کلاس از سلولهای التهابی بنام MAIT lymphocytesدر بیمارانی که از دیابت نوع 2 وچاقی رنج می برند از تنظیم  خارج می شوند.

 در این بیماران، جراحی چاقی (یا بای پس معده) که التهاب راتسکین می دهد می تواند عملکرد طبیعی سلولهای MAITرا به آنها بازگرداند. یافته های این تحقیق در مجله ی Clinical Investigationمنتشر گردید.

دیابت نوع 2 و چاقی از نظر شرایط پاتولوژیک بشدت و بسیار تنگاتنک با یکدیگر مرتبط هستند. شیوع  این دو بیماری در فرانسه و سراسر جهان رو به افزایش است. این بیماریها که به علل متعدد (تغییرات  تغذیه ای ، سبک زندگی بی تحرک همراه با زمینه ی ژنتیکی) در افراد  بروز می کند با التهاب مزمنی همراه می باشند که بوسیله ی سیستم ایمنی که بصورت غیرطبیعی فعال شده است، القاء می گردد.

این التهاب نه تنها در خون بلکه در ارگانهای دخیل در کنترل متابولیک بدن نظیر کبد و بافت چربی ایجاد می شود. این وضعیت همچنین به از دست رفتن کنترل گلایسمیک می انجامد. علاوه براین،  مطالعات اخیر نشان می دهد که فلور روده ی بیماران دیابتی و بیماران چاق به حد قابل توجهی تغییر یافته است. اما تاکنون ارتباط بین تغییرات فلور روده  با التهاب مزمن در این بیماریها  بخوبی درک نشده بود.

برخی از سلولهای التهابی نوع  لنفوسیت Tخاص  بنام MAITبوسیله ی برخی باکتریها فعال می شوند. این تیم تحقیقاتی با هماهنگی دکتر Clémentو AgnèsLehuenتلاش کردند تا از تغییر این  نوع خاص از سلولهای لنفوسیت  در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 آگاه شوند.

 یافته های آنها نشان داد یک تغییر واضح در لنفوسیت MAITدر بیماران مبتلا به دیابت  نوع 2 ایجاد می شود. میزان این لنفوسیتها به طور قابل توجهی در نمونه های خونی این بیماران کاهش می یابد، این کاهش در یک چهارم از بیماران چاق قابل تشخیص نبود. درحالیکه بافت چربی بیماران دیابتی و چاق حاوی مقادیر زیادتری از این لنفوسیتها نسبت به افراد سالم  است. در حقیقت  فعالیت  این سلولها موجب افزایش مقادیر زیادی سیتوکین (مولکولهای التهابی) می شود.

علاوه بر این پس از جراحی bariatricیا بای پس معده که در آن دیابت و التهاب بهبود می یابد، تعداد لنفوسیت های MAITدر گردش خون افزایش می یابد و به میزانی  که در افراد غیرچاق وغیر دیابتی وجود دارد،  بر می گردد. بطور مشابه، تولید سیتوکین ها بوسیله ی لنفوسیت های MAITبطور قابل توجهی  بعد از این جراحی کاهش می یابد.

این نتایج ارتباط بین  لنفوسیت های  MAITو اختلالات متابولیکی را تقویت  نمود. نتایج نشان  می دهد  این سلولها در بروز دیابت  نوع 2 و چاقی شرکت می کنند. دانشمندان می گویند: این سلولها ممکن است با تغییر فلور روده در چنین بیمارانی فعال شوند و سبب افزایش التهاب  گردند.

 قدم بعدی در این تحقیق بررسی ارتباط بین MAITو میکروبیوتای روده است. برای مثال آیا بیمارانی که سلولهای MAITدرخونشان دیده نمی شود میکروبیوتای متفاوتی نسبت به افرادی دارند که همچنان سلولهای MAITدرخونشان قابل تشخیص است؟ برای پاسخ به اینگونه سوالات دانشمندان درحال برنامه ریزی برای تعیین  توالی میکروبیوتای  بیماران چاق قبل و پس از جراحی bariatricهستند.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150311081656.htm